torsdag 8. juli 2010

Kastet ut av elbilkortesje :)

Forestillingen om at elbiler skal være små og kanskje litt rare sitter dypt rotfestet i folk, så også i politimannen som eskorterte Norstarts elbilkortesje fra Oslo rådhus til Aker Brygge i går. Ford Ranger Electric er hverken liten eller rar, den er stor og tøff :)

Da elbilkortesjen skulle svinge inn på Munkedamsveien ned mot Aker Brygge ble jeg vinket ut av kortesjen av en politimann på motorsykkel med store skinnhansker og bestemte fakter. Jeg trakk på skuldrene og prøvde å peke på registreringsnummeret mitt EL11937, men onkel politi holdt på sitt. Så jeg la meg ut og tenkte at han kanskje mente at kortesjen skulle bruke begge filene nedover, det hadde jo vært stilig. Men da ingen fulgte på bak meg, blinket jeg meg inn igjen i kortesjen. Straks etter var politimannen oppe på siden av meg og påpekte høflig at dette var en elbilkortesje. Da jeg svarte at "det passer jo fint siden dette er en elbil" så han først på meg og så på bilen med forbløffet blikk og mente at "det skulle man ikke tro!", før han suste videre til neste kryss.

Vel fremme på Aker Brygge var det åpning av 50 parkeringsplasser og mange spørsmål om Rangeren fra elbilentusiaster:

Hvem har konvertert denne til elbil? Svar: Ingen, den er bygget av Ford i USA i 1500 eksemplarer.

Er lasteplanet fullt av batterier? Svar: Neida, lasteplanet er intakt, alle batteriene ligger under lasteplanet.

Den ser tung ut, klarer den å holde følge med trafikken? Svar: Problemfritt, med 90 hk og 190 Nm er det den kjappeste elbilen jeg har har kjørt, god akselerasjon og toppfart på 120 km/t.

Nikkel-metal-hydride batterier, er det brukbart? Svar: Buddy lanseres med slike batterier og 10 års garanti nå, Prius bruker de, Volvo lanserer sin hybrid med samme type batterier, jeg tror ikke det finnes en mer robust batteritype på markedet.

Min bil er demobil for Elbilimport og trafikkerer Røyken - Oslo jevnlig. Les mer om bilen på
www.elbilimport.no og http://en.wikipedia.org/wiki/Ranger_EV Ta kontakt på 970 40 680 hvis du har lyst til å prøvekjøre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar