torsdag 8. juli 2010

Røyken - Fredrikstad - Oslo med Ford Ranger EV

Jeg var på min hittil lengste tur med elektrisk Ford Ranger i går, det er 97 km hjemmefra ned til slippen båten står på i Fredrikstad. Rangeren skal klare denne distansen lett som ingenting, men jeg var litt spent på om jeg måtte kjøre pent og rolig på motorveien nedover.

Jeg har forstått det slik at jevn hastighet uten mye start og stopp er bra for å komme langt på en lading, men hvor fort er det økonomisk å kjøre med tanke på luftmotstand? Bilen har jo aerodynamikk omtrent som en låvedør. I tillegg var jeg spent på hvor mye stigningen oppover i tunnelen under Drøbaksundet ville forsyne seg av kraftreservene.

Tok det pent på starten, hadde 70 km/t da jeg kom opp bakken og ut av Oslofjordtunnelen. Mellom 5 og 10 % av batterikapasiteten gikk med på å komme seg opp av tunnelen. Lå i 90 km/t på motorveien stort sett hele veien, var nede i 80 i de drøyeste motbakkene. Vel fremme på Isegran i Fredrikstad begynte ladelampa å lyse i det jeg svingte inn på plassen, noe som indikerer at man har ca 10 % igjen, eller i overkant av 10 km. Det er ikke galt med tanke på at det har gått såpass radig, jeg kunne uten problemer gitt på mer i 100 sonen :)

Bilde:Kreativ parkering for å rekke frem til strømkontakten uten å bruke skjøteledning :)

Returen til Oslo i dag var i teorien 94 km, 90 % motorvei. Var nok litt tøffere i trynet nå siden det hadde gått så bra dagen før og holdt jevnt mellom 90 og 100 km/t på motorveien oppover.

Litt trøtt og sløv fikk jeg ikke med meg endring i trafikkmønsteret ved Tusenfryd og havnet i en tunnel som førte meg til Ring 3 istedet for Mosseveien hvor jeg hadde tenkt å dundre forbi køen i kollektivfila. Etter å ha kjørt mye mindre økonomisk enn dagen før var jeg spent på hvor mye lengre denne ruta var..


Ladelampa begynet å lyse ved Sinsenkrysset, så det ga god margin til å nå frem til Majorstua etter 108 kjørte km, det aller meste altså i mellom 90 og 100 km/t.

På turen har jeg brukt strøm for ca 15 kroner fra egen stikkontakt og ca 40 kroner av andres strøm. Jeg har spart 142,50 i bompenger og sluppet ut null og niks! Nå står bilen til lading på jobben, vel hjemme i kveld har vi gjort unna drøye 240 km siden i går ettermiddag :)

Min bil er demobil for Elbilimport og trafikkerer Røyken - Oslo jevnlig. Les mer om bilen på www.elbilimport.no og http://en.wikipedia.org/wiki/Ranger_EV Ta kontakt på 970 40 680 hvis du har lyst til å prøvekjøre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar